Школа О.А. Захаренка як феномен живої педагогіки
«Шановний друже! Визнач своє місце в оточенні вихованця. Допоможи йому відповісти на питання, які йому ставить білий світ. І твоє щастя буде без меж, бо зробиш ще одну людину духовно багатшою. На світі добавиться краси, порядності, а значить щастя».
Олександр Захаренко
28 січня на базі Ватутінської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 проведено педагогічні читання на тему:"Школа О.А. Захаренка як феномен живої педагогіки"
Учасниками заходу були заступники директорів з навчально-виховної роботи, заступники директорів з виховної роботи, педагоги-організатори, педагогічні працівники, які у філософських цитатах педагога відшукували відповіді на численні запитання, які сьогодні постають перед сучасною школою.
Які особистісні риси важливо мати людині? Він складає їх певну ієрархію. І оживляє поняття через певну конкретизацію.
У книзі "Поради колезі" і у "Слові до нащадків" на першому місці він називає толерантність. Щоб її виховати, треба забезпечити в дитячому колективі рівність і справедливість стосунків". Не думати, що ви у всьому праві". Будьте толерантними до чужої думки, поважайте її як свою.
Далі в ієрархії значущих особистісних рис - порядність.
"Порядна людина - це така людина, яка в житті, в побуті і на роботі дотримується установленого законом або мораллю належного порядку".
Культура. "Зовсім неважливо, чи знає людина, в яку руку слід брати ніж чи виделку. Цьому легко можна навчити в дитинстві. Куди складніше навчити взаємного спілкування, введення дискусій, суперечок..."
Совість. "Це сумнівний, важкий психічний стан у людини, коли вона не змогла дотримати свого слова, виконати обов'язок, змушена обманути".
А далі - законослухняність, яка, за переконанням автора школи, "не приходить сама собою, її треба наполегливо виховувати в дитині. Цьому слугують не лише "Основи права", ай інші предмети і повсякденне життя.
Патріотизм - "Це почуття не піддається висміюванню", от що важливо для Олександра Антоновича. І далі, "Допоможіть зберегти генофонд нації"; "Любіть Україну - не на словах, а на ділі".
Кожна особистісна якість розкривається не формалізовано, а постає пропущеною через власні чуття і конкретні, живі факти, що можуть знайти відгук у душі вчителя й дитини.
...І ще багато чого з того, що залишилось після відходу в вічність О.А.Захаренка, вражає і створює ефект простого і, водночас, високого і значного.
Ми маємо відчувати відповідальність за те, щоб цей духовний капітал, заповіданий нам, зберегти і в матеріальному вимірі, і в душевній насназі.
|