111
8x2N2DmyOOA1 pscBRp2QEEI2 SZwZTt7T1AE3
http://wowslider.net/ by WOWSlider.com v8.6

Формування та пропаганда бібліотечно - бібліографічних знань

         Проведення бібліотечно - бібліографічних занять для 2-11 класів

2 клас

І.   Мандрівка книжковим містом .

ІІ.  Твій друг - книга.

ІІІ. Газети та журнали для дітей.

3 клас

І.   Періодичні видання для молодших школярів.

ІІ.  Щоб книжка довше жила.

ІІІ.  Подорож в країну „Фольклористика”

4 клас

І.   Бібліотека – книжковий дім. 

ІІ.   Науково-пізнавальна література для школярів.   

ІІІ. Які книги допомагають мені вчитися.   

5 клас

І. Дитячі енциклопедії, довідники, словники.

ІІ.   Історія створення книги.

ІІІ.  Щоденник читача.

 6 клас

І.    Вибір книги.

ІІ.   Періодичні видання. Принцип організації матеріалу і змісту.

ІІІ.  Відгук про книгу.

7 клас

І.   Довідковий апарат книги.

ІІ.  Енциклопедії – книги, які знають все.

ІІІ. Виникнення книгодрукування на Україні.

8 клас

І. Структура наукової книги.

ІІ. Писемні пам'ятки України.

ІІІ. Бібліотечно - бібліографічні покажчики, списки рекомендованої літератури.

9 клас

І. Необхідність та практичність картотек.

ІІ.   Історія виникнення та види каталогів.

ІІІ.  Алфавітний та систематичний каталоги.

10 клас

І.   Методи самостійної роботи з книгою.

ІІ.  Комп’ютерна бібліотека. (Інтернет)

ІІІ.    Бібліографія. Анотація.

11 клас

 І.   Сучасне комп’ютерне забезпечення в бібліотечній справі. 

ІІ.  Робота в ДІС (довідково інформаційній структурі):

ІІІ. Аналіз та обговорення робіт. Висновки . Узагальнення вивченого.

 

 

 

Збереження книжкового фонду

         Створення та оновлення шкільного та класних «постів бережливих». Робота по  ліквідації заборгованості підручників. Регулярна робота з фондом галузевої та художньої літератури – зроблено перестановку з метою найбільш ефективного використання площі. Надається методична допомога класним керівникам щодо оформлення класних куточків по питанню збереження книги. Щоквартально шкільний пост бережливих проводить рейди-перевірки підручників, результати яких оголошуються на педрадах, на стенді «Живи, книго!».

         Підвищення кваліфікації, організаційна робота.

         Бібліотекар ліцею постійно  знайомиться з новинками інтернет видань. Використовує  досвід кращих шкільних бібліотекарів, бере участь у роботі міського методичного об’єднання шкільних бібліотекарів, бере участь у міському  та  Всеукраїнському конкурсах «Шкільна бібліотека».

         Напрямки функціонування бібліотеки у 2019-2020 навчальному році:

  • повноцінне інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу;
  • надання інформаційно-методичної допомоги учням і педагогам;
  • формування у дітей стійкої потреби у книзі;
  • підвищення бібліотечної культури школярів шляхом проведення системи бібліотечно-бібліографічних уроків;
  • координація роботи зі школярами, педагогами, батьками щодо популяризації книги;
  • вдосконалення традиційних та освоєння нових технологій;
  • формування національної свідомості, характеру та моральних якостей створення комфортного бібліотечного середовища

План занять з основ бібліотечної грамоти

http://vatutinono2.at.ua/Dokumenty/plan_zanjat_z_osnov_bibliotechno-bibl-gramotnosti.pdf

Розробки уроків

  1. http://vatutinono2.at.ua/Dokumenty/sistema_bibliotechnikh_katalogiv_ta_kartotek-jikh_.pdf
  2. http://vatutinono2.at.ua/Dokumenty/struktura_knigi-vikoristannja_jiji_dovidkovogo_apa.pdf
  3. http://vatutinono2.at.ua/Dokumenty/tvoji_pomichniki_u_vibori_knig.pdf
  4. http://vatutinono2.at.ua/Dokumenty/urok-besida-chi_potribni_knigi_sogodni.pdf

 

 БІБЛІОТЕЧНИЙ УРОК

«ІЛЮСТРАЦІЯ В КНИЗІ»

( 4 – 5 класи)

«У кожної книги для дітей, особливо для маленьких, - два автори.

Один з них – письменник, другий – художник»

С.Маршак

 

         Мета. Пояснити учням значення малюнків, ілюстрацій для розкриття змісту книг.Допомогти дітям відчути силу графічного мистецтва. Розвивати художній смак, збагатити мову, заохотити до читання.

         Вступне слово бібліотекаря.

         Питання до учнів: Які книги ви любите вибирати у бібліотеці, читати? З ілюстраціями чи без них? Дитячі книги схожі на свято – яскраві, привабливі, так і просяться, щоб їх вибрали. Перш за все – це заслуга художника. Художник та письменник – це автори книги, завдяки яким вона має довершений, привабливий вигляд.

Ілюстрація– це малюнок, що розкриває та поглиблює смисл тексту. Вона може займати цілу сторінку або частину сторінки.                                                             

Заставки – на початку розділу чи частини книжки.

          Художник для ілюстрації обирає епізоди, що найповніше розкривають зміст тексту або окремих фрагментів літературного твору. Кінцівка найчастіше відтворює завершальну дію книжки чи розділу. Заставка зображує яскраві моменти, епізоди, які можуть підказати читачеві, про що піде мова в тексті. Заставка і кінцівка можуть бути орнаментальними. Орнамент має відповідати характеру описаної в літературному творі епохи. Орнамент – узор, візерунок. Художнє оформлення виконується олівцем, тушшю чи фарбами.

         Створити якісну ілюстрацію до літературного твору – справа не з легких. Художник-ілюстратор, насамперед, глибоко осмислює задум автора, має добре знати час, описаний у творі, характери героїв, їхній зовнішній вигляд, побут, речі вжитку і т.д., щоб ілюстрація цілком відповідала ідеї твору, не суперечила історичній достовірності.

         Як же створити ілюстрацію?

         Ознайомтеся з текстом, визначте, через які образи та епізоди можна виразно передати мовою ілюстрацій ідею твору. Продумавши та уявивши тему майбутнього малюнка, зробіть ескіз, а коли він продуманий у всіх деталях, можна перенести його на папір належних розмірів і промалювати детальніше.

Про художників, які ілюструють дитячі книги.

         У кожного художника є улюблена тема: один ілюструє казки, інший малює тварин, третій – людей, картини природи і т.д. Книги про тварин ілюструють художники- анімалісти.

         Євген Іванович Чарушин – один з таких художників. Він виріс поруч з тайгою, і, звичайно, будинок завжди наповнювався різними тваринами. Весь свій час Євген віддавав їм: лікував, годував, приручав. В нього виходило так, що навіть кішка товаришувала з птахами і не ображала їх. Любов до тварин Чарушин проніс через все життя. Він виріс, став художником, малював різноманітних звірів та птахів. В роботі йому допомагали знання про тварин ще по дитячому, «домашньому» зоопарку. В дитячих книгах Маршака та Біанкі з’явились його пухнасті звірята – рухливі, сторожкі або довірливі – і відразу полюбились дітям. Особливо подобалось Чарушину малювати різних тварин. Він знав про них багато різних історій, якими хотів поділитись з дітлахами. Так він почав не лише ілюструвати, а й писати книжки. Наприклад, для малят у нього є історія «Про Томку». Там описані та намальовані пригоди цуценяти Томки, смішного, дотепного, але з товстими лапами. З малюнків відразу видно, що Чарушин з Томкою був добре знайомий. (Демонстрація книг Чарушина з авторськими ілюстраціями).

         Євген Михайлович Рачов – художник-казкар. В героях-тваринках ми впізнаємо людей добрих та злих, веселих і сумних. 60 років ілюстрував художник казки для дітей. Ваші тата, мами, дідусі та бабусі в свій час раділи його малюнкам. Не старіють його ілюстрації до казок «Рукавичка», «Лисиця та Заєць», «Про Півника», байок Крилова.

(Демонстрація книг з ілюстраціями малюнків Рачова)

         Юрій Олексійович Васнецов ще хлопчиком розмалював стіни своєї кімнати, ставні та печі в будинках сусідів яскравими візерунками, квітами, кіньми та фантастичними звірями і птахами. Народне мистецтво він знав і любив, і це допомагало йому потім малювати свої дивовижні ілюстрації до казок. І костюми, які носили в його краях, і дерев’яна різьба на вікнах та ганках хат, і розписані прядки та вишиванки – все, що він бачив з ранніх років, стало йому в пригоді для казкових малюнків. Ось казка Л.Толстого «Три ведмеді»    (Демонстрація книги з ілюстраціями Ю.Васнецова)

  Страшний, ніби зачарований ліс, і ведмежа хатина, занадто велика для маленької дівчинки, яка заблукала. І тіні в хатині темні, жахливі. Але ось дівчинка втікає від ведмедів, і на малюнку миттю посвітлішав ліс. Так художник може передавати фарбами будь-який настрій.

   Коли ми з вами роздивляємося та читаємо книги, звертаємо увагу і на видавництво. Більше як 50 років видавництво «Веселка» за допомогою талановитих художників ілюструє книги. Один із них Володимир Васильович Голозубов. В його ілюстраціях мало фарб. Переважають жовті, коричневі, зеленуваті, червоні або чорні. Малюнки неяскраві. Схожі на народні іграшки. Звірі тонконогі, веселі, схожі на людей. На міжнародній виставці у Братіславі малюнки київського художника одержали почесний приз «Золоте яблуко».

   Яскравими малюнками відрізняються книжки художниці Валентини Григорівни Мельниченко. Вона щедро використовує фарби, малюнки легкі, фантастичні, щільно розміщені на сторінках. Вона часто ілюструє журнал «Барвінок».

Підсумок уроку.

Що таке ілюстрація?
  Які бувають ілюстрації?
Хто їх створює?

         - Відгадайте назву твору та прізвище художника-ілюстратора:

         а) "А він думав, що то мати: - Ближче, ближче човнику до бережка, - то ж мені матінка їсти принесла! Та й приплив до бережка".

         (Українська народна казка «Івасик-Телесик», художниця В.Мельниченко).

         б) З якої казки ці рядки і хто її ілюстрував?

         «Ведмежатко подивилося на свій поламаний стільчик і закричало:

Хто сидів на моєму стільчику і зламав його?»

         (Казка «Три ведмеді», художник Ю.Васнецов)

         в) До яких казок зроблені ці ілюстрації і хто їх автор?

                   (Показ ілюстрацій – «Маша і ведмідь», «Вовк та козенята» - художник Є.Рачов.

Домашнє завдання.

         Самостійно намалювати ілюстрацію до улюбленої книги.

Підсумок.

   Створити хорошу ілюстрацію до літературного твору – справа не з легких. Художник-ілюстратор глибоко осмислює задум автора, повинен добре уявити характер героїв, їхній зовнішній вигляд, одяг, предмети побуту. Ознайомтесь з текстом, виясніть, за допомогою яких образів та епізодів можна виразно передати мовою ілюстрацій ідею твору. Продумуючи тему майбутнього малюнка, зробіть ескіз, а коли він продуманий детально, можна перенести його на папір.